Cookie beleid JAGO Sint-Amandsberg

De website van JAGO Sint-Amandsberg is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

JAGO Werking | Clubbemiddeling

JAGO Werking | Clubbemiddeling

Werken aan de werking

JAGO is een voetbalclub waar iedereen op een gezonde, aanmoedigende en onbezorgde manier zijn of haar geliefkoosde sport moet kunnen beoefenen en beleven. Dit is niet altijd eenvoudig: JAGO brengt veel mensen samen en dat levert al eens spanningen op. Bovendien is sport emotie en soms gaat onze emotie met ons aan de haal. Toch is JAGO vastberaden om dag na dag samen met iedereen aan een warme, familiale clubsfeer te werken. Daarom heeft JAGO Clubbemiddeling opgericht: een vaste werkgroep die procedures uittekent van de manier waarop we omgaan met mensen (spelers, medewerkers, sympathisanten of bezoekers) die in de fout gaan, en procedures gebruikt om concrete problemen op te lossen. Dat omvat veel meer dan het opleggen van sancties. Het doel van Clubbemiddeling is eerst en vooral de tevredenheid van iedereen die met JAGO te maken heeft, te verhogen.

Tien centrale principes:

1. We streven zoveel mogelijk naar voorkoming, herstel en verzoening.

2. Bij de melding van een incident zoeken we actief naar informatie van alle personen die (direct) bij het incident betrokken zijn.

3. Vooraleer we een hersteltraject of een sanctie voorstellen, spreken we met de persoon die voor het incident verantwoordelijk gehouden wordt; bij gesprekken met minderjarigen is altijd een meerderjarige begeleider aanwezig.

4. Indien we een sanctie opleggen, doen we dat zo snel mogelijk na het incident, zorgen we voor heldere communicatie en streven we naar een goede verhouding tussen incident en sanctie; we geven de betrokkenen hierover een duidelijke uitleg en zetten hierbij, indien mogelijk, een brugpersoon in.

5. Indien de persoon die we een hersteltraject of een sanctie opleggen, hiermee niet akkoord gaat, dan kan hij of zij beroep hiertegen aantekenen bij de Raad van Bestuur van JAGO. Clubbemiddeling heeft niet de bevoegdheid om leden uit te sluiten. Daarvoor zijn de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van JAGO verantwoordelijk.

6. Indien er mensen slachtoffer waren van een incident, dan houden wij hen over de uitkomst van de procedure op de hoogte en, voor zover dat mogelijk en wenselijk is, betrekken we hen bij het hersteltraject.

7. We registreren de hersteltrajecten en sancties en volgen ze op.

8. We voorkomen alle vormen van belangenvermenging; personen die bij een incident betrokken zijn (actief of passief) kunnen niet deelnemen aan de beraadslaging over een hersteltraject of sanctie of aan de uitspraak ervan.

9. Indien een incident dreigt te escaleren, dan zijn clubverantwoordelijken (zoals bestuursleden, trainers, afgevaardigden) gemachtigd alle initiatieven te nemen die nodig zijn om verdere escalatie te voorkomen.

10. Strafrechtelijke incidenten (diefstal, grensoverschrijdend gedrag, ernstige verbale en fysieke agressie) tolereren we in geen geval; indien noodzakelijk schakelen we de politie in. Tuchtmaatregelen die de club neemt, ontnemen aan individuen (leden of bezoekers) in geen enkel geval het recht om zelf juridische stappen te ondernemen, als ze daar de noodzaak toe ervaren.

Voor onze spelers is de eerste lijn het belangrijkste. De trainers en teambegeleiders hebben een belangrijke rol in onze bemiddelingswerking. Zij pakken incidenten zoveel mogelijk direct aan. Ze respecteren de hierboven vermelde bemiddelingsprincipes en passen ze toe. Ze zijn vertrouwd met verschillende sanctievormen. Als een trainer of teambegeleider van oordeel is dat hij of zij te sterk betrokken is bij een incident, dan geeft hij of zij de zorg onmiddellijk over aan Clubbemiddeling. Ze doen dat met een eenvoudige melding. Als ze een ernstige sanctie overwegen, zijn ze verplicht om Clubbemiddeling in te schakelen. In samenspraak met de Sportieve Cel organiseert Clubbemiddeling een vormingsmoment aan het begin van het seizoen, om trainers en teambegeleiders goed op deze werking voor te bereiden.

Ook voor andere leden, sympathisanten en bezoekers werken we met de eerste lijn. Enkel indien de eerste lijn niet het gewenste effect heeft, treedt Clubbemiddeling op.

Clubbemiddeling rapporteert regelmatig aan de Raad van Bestuur van JAGO over haar bemiddelingsacties. De Algemene Vergadering evalueert jaarlijks haar werking.

Wie een tussenkomst van Clubbemiddeling wenst, kan een melding doen rechtstreeks bij één van de leden van Clubbemiddeling of via de (beveiligde) contactpagina van JAGO.

Voor vragen, opmerkingen of suggesties omtrent Clubbemiddeling kunt u eveneens bij de leden terecht of bij de voorzitter van JAGO

 

©JAGO Sint-Amandsberg – Overname van deze teksten verboden zonder uitdrukkelijke toestemming van de club.

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!